Tässä tekstissä ei sanota mitään, eikä oteta kantaa yhtään
mihinkään, kuten täällä on tapana.
Kylässä, jossa asumme on useita Secondary Schooleja, eli
lukioita. Työskentelemme niistä kolmessa. Kylä ja koko kukkulamme on äärimmäisen
köyhä. Tämä köyhyys näkyy kouluissa, erityisesti kahdessa näistä kolmesta
koulusta, joissa työskentelemme. Yksi kouluista on taas joskus ollut alueen
suurin, vanhin ja tunnetuin koulu. Sittemmin syystä tai toisesta koulun
oppilasmäärä on pudonnut ja puitteet heikentyneet.
Olemme oppineet tässä ajan myötä työtovereidemme palkoista.
Opettajat tienaavat 4000-5500 shillinkiä kuussa, rehvakkaasti pyöristettynä
siis neljästäkymmenestä eurosta vajaaseen kuuteenkymppiin. Keittiöhenkilökunta
tienaa 2200 Kenian shillinkiä kuussa, eli noin kaksikymmentä euroa. Yövartijat
tienaavat 1800 shillinkiä. Meille onkin usein tuotu esille, ettei pelkällä
opettajuudella elä, on oltava sivubisnes, joku toinen tulojen lähde.
Kirjastonsetä myy sunnuntaimarkkinoilla housuja, yhdellä rehtorilla on oma
pieni kauppa, yhdellä vararehtorilla bensa-asema, jokunen opettaja toimii
Mpesa-agenttina, yksi kehittää valokuvia ja valokopioi maksua vastaan. Suurin
osa työskentelee shamballaan, peltopläntillään, ja saa sieltä ruokaa perheelleen.
Tämän edellä mainitun isomman koulun rehtori, kutsun häntä
tästä edespäin vain Rehtoriksi, on kuitenkin rahankäytössä ilmeisen hyvä.
Hänellä ei ole sivubisnestä, mutta hän on silti onnistunut järjestämään
perheelleen hyvät puitteet. Hän on lukenut itsensä rehtoriutensa aikana yhdeksi
alueen harvoista maistereista, ja saanut lapsensa yliopistoihin opiskelemaan.
Monen muun opettajan olen kuullut tuskastelevan koulumaksujen kanssa, ihan vain
alakoulumaksujen kanssa, sillä pankista täällä ei voi ottaa samalla tavalla
lainaa kuin Suomessa ja vaikka Afrikassa on halpaa, ei neljälläkymmenellä
eurolla kuussa hirveästi juhlita. Usein kykeneviltäkin ihmisiltä jää
maisterinpaperit saamatta, koska maisterinohjelmat ovat niin kalliita.
Rehtorilla on hieno maastoauto alueella, jolla on kaikkiaan ilmeisesti kolme
autoa. Auto on niin kertakaikkisen hieno, että suuri osa portinvartijan
työpäivästä käytetään sen pesemiseen. Rehtori on myös onnistunut rakentamaan
hienon talon, kaksikerroksisen, kukkulamme ainoan kerrostalon. Niin hienon
talon, että kun siitä ajaa bodabodalla ohi, kautta linjan on jokainen kuski pysähtynyt
talon kohdalla katsomaan muurin takaa siintävää lautasantennia, "This is now
the principals house". Rehtori lienee saanut arvokkaita vinkkejä serkultaan,
joka vielä ennen maaliskuun vaaleja ainakin istuu kansanedustajana. Rehtorin
perheessä vaaleja varmaan jännitetäänkin tällä kierroksella oikein tuplasti,
kun on sukulaisia ehdolla toistamiseen. Vaalien lähetessä kun Rehtorin ilme on
synkentynyt ja silmäpussit kasvaneet. Jostain syystä Rehtori saattaa joskus
tiuskia ja tuppaa tyrmäämään kaikki ehdotuksemme heti alkuunsa. Joskus hän
jopa puhuu meistä asioita jotka eivät ole totta, mutta väsyneenä sitä ihminen
tekee virheitä.
Kertaalleen on viedotykistä ollut oppilaillekin riemua. Toisenkin kerran tällä viikolla. |
Vuoden vaihteen jälkeen huomasimme, että osa oppilaista oli
kadonnut, jäänyt jonnekin matkan varrelle tai kotiin, vaihtanut koulua ehkä,
joululoman jälkeen. Yllättävää kyllä oppilaat eivät olleet kadonneet niistä
kahdesta koulusta, joissa ei ole sähköä ja joissa lattiat ovat mutaa. Oppilaat
olivat kadonneet Rehtorin koulusta. Se hieman harmitti, sillä Rehtorin koulussa
on varsin mukavaa olla töissä. Aina koulumaksujen aikaan opettajanhuoneessa on
limua. Kun Rehtori kuuli, että Suomessa opettaessamme meillä on käytössä
yleensä videotykki ja tietokone, hän osti koululle kaksi videotykkiä, joilla on
sitten katsottu elokuvia opettajanhuoneessa (ja nyt toinen tykeistä on meidän majassamme
ja katsomme sillä elokuvia, oikeuttaen tämän toimen sillä, että parempi kai
että se on jossain käytössä). Luokkiin tykki on vaikea viedä, sillä vain
muutamassa luokassa on sähköt ja yleensä päivisin sähköt ovat pois päältä.
Kouluun on rakennettu uusi labra, jossa olisi puitteet, mutta labran ovi on
pääasiassa aina lukossa. Ilmeisesti laboratoriotarvikkeita oli myös ihan
riittävästi, kun niistä suurin osa uusista välineistä myytiin muille alueen
kouluille. Toisekseen, koululla ei ole tietokoneita, joten tykki tulisi liittää
aina omaan henkilökohtaiseen tietokoneeseen, jonka luokkaan tuominen on korkean
kynnyksen takana, koska varastelu on täällä enemmin sääntö kuin poikkeus. Nyt
opettajanhuoneeseen on tulossa myös televisio! Joka viikko perjantaisin
lounaalla saa kanaa, muissa kouluissa kanaa saa vain juhlissa. Kahdessa muussa
koulussa olemme kuitenkin huomanneet, että ihmiset yrittävät. He yrittävät
kaikkensa, jotta meillä olisi hyvä olla. He kuuntelevat ehdotuksiamme ja suostuvat
kokeilemaan uusia asioita. Rehtorin koulussa emme ole tänä vuonna päässeet
luokkaan kunnolla edes käymään, kun aikataulut ja lukujärjestys muuttuvat juuri
kun olemme astumassa luokkaan, eikä informaatio muutenkaan ota kulkeakseen, ja
lopulta olemme viettäneet koko päivän tyhjän panttina koulunalueella. Rehtorin
koulu on jo niin vanha ja maineikas, että sellaiset ehdotukset kuten oppikirjat
luokassa, läksykerho iltaisin, kuviskerho viikonloppuisin tai apuopettajuus
voidaan varmasti kokemuksen syvällä rintaäänellä sulkea pois toimimattomina
ehdotuksina.
Yhtenä päivänä istuin katsomassa kun koulun pojat pelasivat
uudella jalkapallolla, jonka olimme heille hankkineet. Vieressäni istui yksi
oppilas ja juttelimme niitä näitä. Hän harmitteli pienentynyttä oppilaslukua ja
veikkaili sen johtuvan siitä, ettei koulussa oikein ole sellaisia vetonauloja,
kuten vaikka koulubusseja, urheiluvälineitä, tietokoneita.
"Onko tällä alueella muilla kouluilla sitten
koulubussit? Noilla pienemmillä, uudemmilla ja köyhemmillä?"
"On. Niillä voi sitten tehdä vaikka retkiä vaikka
Kisumuun. Sellaiset jutut houkuttelisivat tänne varmaan enemmän poikia."
"Niin, niin varmasti houkuttelisi."
"Miksiköhän Rehtori ei ole halunnut käyttää rahoja
koulubussiin Alma?"
"Niin, miksiköhän. Rehtorilla on varmaan ollut
sellaisia projekteja jotka ovat lähellä hänen sydäntään, jotka hän on
priorisoinut sitten koulubussin hankkimisen yli."
"Totta, Rehtorilla on varmasti ollut viime vuosina
paljon järjestettävää."
Nyökyttelimme. Istuimme hetken katsomassa kun poikia jotka
juoksivat innosta heiluen ja mölisten OIKEAN jalkapallon perässä kenttää
miinoittavasta lehmänlannasta huolimatta. Poikien aiempi pallo, muovipusseista,
roskista, narusta sun muusta kasaan kursittu pallo pomppi ilahduttamassa
naapuruston lapsia jotka iltaisin tulevat kentälle katsomaan kun isot pojat
pelaavat palloa. Oppilas kääntyi puoleeni.
"Käykö jos te mzungutytöt säilytätte palloa, tai me
oppilaat itse. Jos ette antaisi sitä Rehtorille tai muille
säilytettäväksi?"
Nyökkäsin, mitä sitä turhaan muita tällä pallolla
vaivaamaan.
Pallo |
Myös poikien majoitustilat ovat epätyydyttävät. Joskus, tai
joka päivä, olot joissa pojat elävät tuovat mieleen keskitysleirin. En ole
ollut tietenkään koskaan toimivalla keskitysleirillä, mutta monet asiat
tuntuvat dokumenteista ja Auschwizin (ja anteeksi että tää on varmasti
kirjoitettu väärin) vierailusta tutulta. Puoli seitsemältä aamulla kuulemme
ilmahyökkäysvaroitukselta kuulostavan kellon hälyttävän pojat aamiaiselle.
Pojat kömpivät ulos majoitusrakennuksestaan, jossa on puisia kerrossänkyjä
kylki kyljen ja henkilökohtainen omaisuus on lukitussa metallisessa laatikossa.
Aamuisin pojille on tarjolla juoksevaa puuroa, ujia, ja lämmintä vettä, johon
he voivat lisätä teetä, jos omistavat teetä. Oppilaat menevät luokkaan ja
odottavat opettajaa, joka joko tulee tai ei tule paikalle. Joskus he vain
odottavat koko päivän. Lounaalla tarjolla on githeriä, eli keitettyä maissia ja
papuja sekaisin. Jos jollakulla on oma avokado, he jakavat sen ja lisäävät
githerin sekaan. Sitten oppilaat palaavat luokkaan odottamaan. Kun koulupäivä
tulee päätökseensä, pojat tekevät manuaalisia töitä, siivoavat pihan,
asuinrakennukset ja vessat, pilkkovat puita, kantavat vettä, pesevät
opettajanhuoneen lattian. Jos jää aikaa, he pelaavat jalkapalloa siihen saakka,
että ilmahälytyskello taas soi ja he menevät hakemaan illallisensa, ugalia ja
kelistä, mystisestä pinaatin ja kaalin sukulaisesta väännettyä vihreää
hakkelusta. Sitten oppilaat palaavat luokkaan, jossa heidän olisi tarkoitus
opiskella, mutta usein he vain istuvat luokassa, juttelevat omiaan ja lukevat
sanomalehtiä. Seitsemästä yhdeksään kirjasto on auki, mutta kirjoja ei saa
viedä ulos kirjastosta. Lopulta päivä on tullut päätökseensä ja pojat paalaavat
pimeään majoitusrakennukseen, jossa he harjoittelevat lauluja pimeässä. Eräs
oppilas sanoikin, että mikäli majoitusolot olisivat mukavammat, metalliset
kerrossängyt puisten ötököitä keräävien sijaan, saattaisi kouluun tulla enemmän
oppilaita. Yhtenä aamuna totesimme, että oppilaat varmaan pestäisiin aamuisin
painepesurilla, jos täällä vain olisi painetta vesijohdoissa.
Opettajien lounaalla ugalin ja keliksen kylkeen saa LIHAA |
Oppilaiden pateettiset asumusolot saivat ihmiset Suomen
päädyssä miettimään, josko pojille tulisi kerätä kolehti, jonka avulla kaikille
saataisiin hyttysverkot. Kysyin Rehtorilta kuinka paljon koulussa on oppilaita,
jotka ovat sisäoppilaita ja paljonkohan yksi hyttysverkko maksaa. Rehtori
ilmoitti oppilaiden määräksi 150. Hyttysverkot taas maksoivat hänen mukaansa
noin seitsemänsataa. Rehtori ei varmaan ole kiireiltään kerinnyt käymään
kaupoilla hetkeen, sillä halvimmat verkot olivat kyllä parista kolmestasadasta
viiteensataan. Oppilaiden ja omien laskujen mukaan sisäoppilaitosoppilaita on
noin kuusikymmentä. Nämä heitot tietenkin vaikuttivat aika paljon siihen, että
kuinka paljon rahaa tulisi kerätä, että saisi niitä hyttysverkkoja. Kuulimme
myös, että koululle oli lahjoitettu suuri summa rahaa, jolla aloitetaan uusien
majoitusrakennusten rakentaminen tammikuussa 2013. Nyt toki elämme helmikuuta.
Omatkaan majoitustilamme eivät ole varsinaisesti priimaa.
Kuulimme, että ennen tuloamme koululle oli annettu rahaa, jotta talossamme
olisi kattopaneelit, keittiövarustukset, kaksi makuuhuonetta käytössä ja
suihku. Tähän asiaan nyt mitenkään varsinaisesti liittymättä olemme huomanneet,
että vararehtorilla on uusi auto.
Joulun alla saimme useilta ihmisiltä Suomesta pyynnön
hankkia jotain oppilaille tällä alueella. Ihmiset siirsivät rahaa tileillemme
ja pyysivät meitä tekemään sellaisia hankintoja, jotka parhaaksi näkisimme.
Päätimme käyttää rahat uuteen tyttökouluun ja teimme juuri kirjatilauksen,
jolla saadaan jokaiseen luokkaan oppikirjoja kaikista oppiaineista kolmelle
vuosikurssille. Tilauksen tekeminen vaati muutaman kokouksen. Ensi päätettiin,
että kirjat tilataan, sitten päätettiin, että mistä kirjat tilataan, toisin
sanoen kilpailutettiin kirjakauppoja. Sitten istuimme opettajien ja
vanhempainneuvoston edustajien kanssa alas ja teimme tilauksen yhdessä. Sain
tarkat hinnat ja määrät. Kirjahankkija antaa meille laskun ja me maksamme
laskun shekillä, joka on osoitettu kirjahankkijalle. Näin vältämme mahdollisen
väärinkäytön. Myös Rehtorin kouluun tuli kirjoja ja vihkoja. Toimittaja oli
Rehtorin sukulainen. Valitettavasti ennen kirjojen toimittamista Rehtori ei
ollut koulussa paikalla ja henkilöstökokous pidettiin vasta kirjojen saapumisen
jälkeen, joten ei tullut tilaisuutta kysyä olisiko kyseinen toimittaja tullut
vielä halvemmaksi kuin se firma, jota nyt käytimme tyttökoululla.
Nyt vaalien lähestyessä kuulee
paljon puhetta muutoksesta. Tuleeko muutosta vai eikö muutosta tule. Olen
koettanut kysellä niin opettajilta kuin oppilailtakin, että muuttuvatko asiat
täällä, jos vaalit menevät toivotulla tavalla. Oppilaat sanovat
pääsääntöisesti, että asiat eivät muutu. Mutta yksi oppilas oli toiveikkaampi.
Hän sanoi, että kyllä asiat muuttuvat, vaalien jälkeen me menemme koulubussilla
Kisumuun retkelle. Toinen oppilas totesi, että ainoa tapa oppilailla saada
äänensä kuuluviin on ryhtyä lakkoon. Opettajanhuoneessa kuulemme joskus
pohdiskelua siitä, millaista olisi työskennellä jonkun toisen alueen rehtorin
alaisuudessa. Melko pian näiden keskusteluiden jälkeen saimme ilmoituksen
opettajanhuoneen televisiosta.
Eräänä iltapäivänä makailin
kentällä yhden opettajan kanssa ja puhuimme politiikkaa. Kysyin, että miksi
vaaleista vouhotetaan näin paljon, kun kaikki sitten sanovat, ettei täällä
mikään muutu. Hän selitti, että täällä, kylässä, kukkulalla, mikään ei muutu.
Muutos näkyy ja tuntuu Nairobissa. Kysyin, millä tavalla asiat sitten
muuttuisivat, jos vallanvaihdolla ei ole mitään väliä. Hän sanoi, että on
tietenkin olemassa mahdollisuus, että jos yhteisöä alkaisi esimerkiksi jonkun
vaikutusvaltaisessa roolissa olevan opetushenkilökunnan jäsenen toiminta
harmittamaan, he voisivat kaivaa tiehen kuopan, niin ettei siitä sitten pääse esimerkiksi
autolla, esimerkiksi kouluun. Voisi myös käydä niin, että oppilaat, vanhemmat
ja opettajat ryhtyisivät lakkoon. Tällaista hypoteettista tilannetta ei varmaan
koskaan tapahtuisi, mikäli esimerkin henkilöllä olisi suhteita tai sukulaisia
hallituksessa tai eduskunnassa, sellaisia ihmisiä, jotka voisivat suojella
tällaisia henkilöitä. Jos vaalien jälkeen tällainen suojelutilanne muuttuisi,
se saattaisi mahdollisesti näkyä. Esimerkiksi.
Rehtori on mukava ja koulutettu,
hengen mies. Hänen lapsensa ovat kauniita ja nokkelia, kuten hänen vaimonsakin.
Hän ei lyö perheenjäseniään. Koko perhe puhuu englantia sujuvasti. Rehtori
pukeutuu hyvin. Hän tuntee kaikki kylän ihmiset ja kaikki kylän ihmiset
tuntevat hänet. Kaikki tietävät milloin Rehtori rakentaa taloonsa uudet
rappuset tai lisähuoneita. Kaikki tietävät kun Rehtori on kotona, mutta kukaan
ei tiedä missä Rehtori on, kun hän ei ole koululla. Nyt taidamme elää aikoja,
jolloin Rehtorikin huomaa, että kaikki tietävät, milloin Rehtorilla on uudet
vaatteet.
Alma, Talla ja Enna
Ja minä toopeista toopein lahjoitin tälle sulavalle kaverille lomavaatteet! Hitsin hitsi!
VastaaPoistaterveisin Sampsa Luottavainen
No se varmaan tarttee lomavaatteita enemmän kun kukaan muu tällä alueella... ehe ehe :)
PoistaReksi on kuulemma myös yksi alueen opinion leadereista. Oli kyllä voimakasta opinion leadaamista meijän kokouksessa kun se istu vastapäätä ryhti kasassa puku rypyssä ja kun mä sanoin sille että mulla on ihan hyvä insight tän koulun meininkiin. -Enna-
VastaaPoista