Kuva on lavastettu |
Viime viikon kantavina teemoina ovat olleet ruumiillinen
kuritus ja idealismin puute. Keniassa ruumiillinen kurittaminen on lailla
kiellettyä ja kuulemma kaupungeissa sitä ei tapahdukaan, mutta täällä
maaseudulla pääsimme todistamaan sitä kun yksi opettajista leikki keppisankaria
ja pakotti oppilaan, aikuisen miehen, opettajanhuoneen lattialle kaikkien
opettajien, ja meidän, edessä ja löi tätä takapuolelle täysillä. Emme ehtineet
reagoida ennen kuin keppi oli jo viuhannut ja läjähtänyt, mutta reaktiomme
tämän tapahtuessa olivat niin voimakkaat, että muut opettajat käskivät kepin
kanssa meuhkanneen lopettamaan saman tien ja poika parka käskettiin matkoihinsa.
Siinä me istuimme Tallan kanssa, iltapäiväteet kädessämme, kyvyttöminä edes puhumaan
heti. Kollegat katsoivat meitä melkein huvittuneina. "Hei, te ootte nyt
täällä, te opitte nyt uusia tapoja meidän kulttuurista." Joo, no kyllä
meilläkin on oppilaita lyöty, mutta ei lyödä enää, tässä ei varmaan ole
kauheasti opittavaa." Pelästyittekö te? Anteeksi anteeksi. Solly solly."
Ei, ei pelästytty, pöyristyttiin, me ei hyväksytä tällaista. "We africans
need to be pushed." Kai sitä voi jollain toisellakin tavalla töniä?
"Ei ei ei ei, pakko töniä näin, muuten oppilaat ei pelkää, jos eivät
pelkää, eivät tee mitä käsketään." No hienoa, siinähän teillä on oikeat
vallan avaimet käsissänne. "No niin onkin."
Tiistaina huonosti nukutun yön jälkeen messusin
opettajanhuoneessa aiheesta aamupäivällä päälle neljäkymmentä minuuttia.
Keppisankari puolustautui sillä, että menetti malttinsa. Ehdotin, että menee
seuraavan kerran lyömään seinää tai lenkille, sen sijaa, että lyö ihmisiä
esineellä. Opettajakunta jakautui möyhäykseni aikana kahtia. Osa opettajista
oli puolellani ja nyökytteli tyytyväisenä, että anna mennä tyttö, huuda ne
seinälle, toinen puoli taas lainasi Raamattua suu vaahdossa. "Joka vitsaa
säästää, se lasta vihaa! Mitäs siihen sanot!" No mä siihen sanon, että ei
se Jeesuskaan kulkenut kylillä pieksemässä niitä jotka ei toiminut niin kuin
hän halusi. "Mutta kun täällä Raamatussa lukee ihan selvästi näin."
Joo niin lukee, lukee siellä kaikenlaista muutakin. Talla yritti keskustella
yhdessä kouluista kepin käytöstä, mutta sai huudot niskaansa, siitä, että me
valkoiset väkivallan tänne olemme tuoneet, kolonialisti perkeleet. Että älkää
te tulko länkkärit neuvomaan. Toisessa koulussa Talla katseli ikkunasta kun
alakoululaiset makasivat rivissä ja saivat kepistä, yksi lapsi oli laitettu
hyppimään kyykkyhyppyjä. "Olisiko se sitten parempi?" kysyi yksi
opettaja. Aivan niin, maailman ainoat keinot kasvattaa, lyöminen ja
kyykkyhypyt. On kuitenkin muistettava, että nämä ihmiset eivät ole pahoja
ihmisiä. He eivät tunnista kepillä kurittamista väkivallaksi, he ajattelevat sen
olevan vain osa kasvattamista. Kun käytin ilmausta "lyödä esineellä"
kaikki katsoivat minua huuli pyöreänä, että eihän kepillä lyöminen nyt
esineellä hakkaamista ole. Itse keppisankari puolustautui sillä, että hän pitää
oppilaasta jota kuritti ja halusi rankaista tätä nopeasti. Niin, ettei hän
tarvitse erottaa poikaa koulusta, mikä saattaisi vaikuttaa hänen arvosanoihinsa
tai pahimmillaan aiheuttaa luokalle jäämisen. Vaikka opettajat venailevat
täällä puolet työpäivästä ja kaikki on aina tunnin myöhässä, oli kiire ja
ajanpuute yksi syy tähän toimintaan. Nopeita tuloksia pikaisella piiskauksella!
Jollain tasolla kuulen ja ymmärrän kyllä mitä opettajat sanovat. He haluavat,
että oppilaat saavat tehtyä ne asiat joita heiltä odotetaan. Kirjallisen työn
korjaaminen tai henkilökohtainen ohjaus veisivät aikaa. Kepillä opettajat
ilmaisevat nopeasti, että eivät hyväksy huonoa käytöstä ja sitten voidaan
jatkaa eteenpäin siitä mihin jäätiin.
Kannatti mölytä,
vaikka naisena ei varsinaisesti kai sopisi huudella miehille. Kirjoitan
opettajille paperin, jossa on vaihtoehtoisia rankaisutapoja ja keinoja, niin,
että lyöminen olisi se VIIMEINEN, ei ensimmäinen vaihtoehto. Ja toivon mukaan
sen saa siitä listasta ennen pitkään pyyhittyä kokonaan pois. Ylipäätään
huutamisen tuloksena asiasta puhutaan, se kyseenalaistetaan, sitä mietitään, ja
jo joissakin henkilökunnan jäsenissä on huomattavissa asenteiden muutosta.
Opettajat ja rehtori olivat samaa mieltä kanssani siitä, että ruumiillinen
kuritus on pelon valtaa, eikä silloin halu toimia oikein ja itselle edullisesti
lähde oppilaista itsestään. Lupauduimme valmentamaan, motivoimaan ja
ohjeistamaan oppilaita, niin että he toimisivat lähtökohtaisesti oikein,
itseään varten, eivätkä kepin pelossa. Pääsimme siis aamupäivällä näin
pitkälle. Lounaalla kaikki sitten olikin jo unohdettu. Rehtori sanoi
lapioidessaan ugalia suuhunsa, että katsotaan vaan, puolen vuoden päästä minä
ja Talla tuomme oppilaita piestäväksi opettajanhuoneeseen, kun meitä
ärsyttämään se, että he ovat laiskoja. Sanoin, ettemme me lyö ihmisiä vaikka
meitä ärsyttäisi, varsinkaan oppilaita. "Katsotaan vaan, kyllä lyöt kun
alkaa väsyttämään." Ei, en lyö, se on vastoin periaatteitani, uskomuksiani
ja arvojani, en usko väkivaltaan. Jos alan lyömään ihmisiä olen hukannut
itseni. Tämä lausunto aiheutti naurua.
Koulun jumalanpalveluksessa puhuttiin Jobista ja koettelemuksista |
Naurua - koska arvot, periaatteet, uskomukset, ne ovat tyhjää
puhetta. Raamattua luetaan ja lainataan, Jeesus on Herra, mutta se olikin
sitten aikalailla siinä. Ei saa lyödä, mutta jos ottaa päähän niin sitten saa.
Ei saa valehdella, mutta toisaalta, toisinaan on helpompi valehdella. Pitää
olla uskollinen vaimolle, mutta olisihan valkoinen nainen aika kiva
tyttöystävä.
Vaalit ovat tulossa ensi maaliskuussa. Kaikki puhuvat niistä.
Olemme yrittäneet hahmottaa hieman Kenian poliittista kenttää, mutta se ei ole
helppoa. Tai tavallaan se on hyvinkin helppoa. On muutama mies, Raila ja Uhuru
lähinnä, ja heillä on omat kannattajansa. Uusia puolueita tulee kuin jatkuvasti
ja tähtipoliitikot loikkivat puolueesta toiseen mielensä mukaan ja kansa
seuraa. Kaikki lupaavat samoja asioita: rahaa ja töitä, vastustavat korruptiota
(niin vissiin). Ei oikeistoa, ei vasemmistoa, ei puoluetta kaupunkilaisille tai
maalaisille, ei oikein kansallisylpeyttäkään, kukaan ei ole sitoutunut oikein
mihinkään.
Yhtenä päivänä olin tulossa kotiin töistä ja tapasin
matkalla nuoren naisen peltojen kupeessa. Juttelimme hetken, hän kertoi
olevansa kaksikymmentä vuotta vanha ja että hänellä on kaksi lasta. Kerroin,
että olen kaksikymmentäkuusi, en ole naimisissa, eikä minulla ole lasta. Hetken
hän koetti saada minulta rahaa, sitten hän kehotti minua pyytämään Suomelta
rahaa tälle alueelle. Sanoin, että en usko, että minulle annetaan rahaa, olen
ulkopuolinen. Ja rahat Keniassa tuppaavat menevän aina samoihin taskuihin, se
on sellainen kehä joka pitäisi saada rikottua. Mutta olen täällä auttamassa,
jos saisimme yhteisön nostamaan itse itsensä jaloilleen, luomaan työpaikkoja
itselleen ja asukkailleen. Hän nyökytteli, kuulostaa järkevältä. Sitten hän
kysyi haluaisinko ostaa jomman kumman hänen lapsistaan.
Oppilailta olemme yrittäneet kysyä mielipidettä johonkin
joskus, hämmennyksen jälkeen vastauksena joku lukee jotain suoraan kirjasta.
Olemme yrittäneet saada heidät työskentelemään itsenäisesti. Olemme yrittäneet
saada heidät soveltamaan tietoa. Ohjeistuksen jälkeen meidän edessämme on aina
istunut joukko joka on nyökytellyt ja sanonut, että tietävät mitä tehdä. Kun
kehotamme aloittamaan, kaikki istuvat paikallaan. Kysymme uudestaan ovatko he
ymmärtäneet. "Yesssss madame" kuuluu vastaus. No aloittakaa sitten.
Edelleen kaikki istuvat. Kaikki oppitunnit ovat sitä, että oppilaat istuvat
paikoillaan ja kirjoittavat taululta vihkoon. Välillä tekevät jonkun tehtävän.
Puhuvat kuorossa ulkoa opittuja lauseita. Kaikki mikä poikkeaa tästä
toimintamallista aiheuttaa lamaantumista.
Luokan motto |
Kysyimme oppilailta miksi he opiskelevat. Kuorossa he
vastaavat SKILLS AND KNOWLEDGE, meille itsellemme, emme kellekään muulle, että
voimme saada korkeamman koulutuksen. Vastaus tulee HAUKI ON KALA tyyppisellä
varmuudella. Vastaushan on "oikea", sitähän me ajamme takaa.
Itsellenne, kasvaaksenne persoonina, jotta osaisitte käsitellä tietoa ja
rakentaa tiedon päälle. Jotta teillä olisi omia ajatuksia, mielipiteitä.
Opiskelette, koska opiskelu on arvokasta itsessään, jatkoitte sitten yliopistoon
tai ette. Ja juuri sen vastauksen he antavat. Kuitenkin tuntuu siltä, etteivät
oppilaat oikein tiedä mitä he sanovat. Oppilaat vastaavat kiltisti
opiskelevansa itselleen, on tärkeää, että he tekevät tehtävänsä, koska niin he
oppivat. He eivät kuitenkaan tee tehtäviään. Siinä he sitten luimistelevat.
Ihan sama mulle, mä olen jo yliopistossa. En mä lyö teitä. Te ammutte ihan itse
itseänne nilkkaan.
Kun tästä keppiasiasta puhuu opettajien kanssa, usein pöydälle
nostetaan KUNNIOITUS. Oppilaiden pitää kunnioittaa, jos eivät kunnioita, niin
sitten itkevät ja kunnioittavat. Mikä kunnioitus? Minkä kunnioitus? Mitä täällä
kunnioitetaan? Sitä keppiä luultavasti. Pitkänlinjan wannabe-käpyläläisenä,
vassarina ja ihmisoikeusvaahtoajana, tällainen arvottomuus ärsyttää. Ei mitään
idealismia, ei mitään arvopohjaa, ei mitään ylpeyttä. Keppi viuhasi maanantaina
sen takia, että oppilas puhui heimokieltään, eikä swahilia tai englantia, jotka
ovat virallisia kieliä. Nyt voitte arvata mitä kieltä opettajanhuoneissa
puhutaan lähinnä? Että siinä on sitten todella varaa hutkia menemään kepillä.
Miten me tätä maailmaa muutetaan? Asia kerrallaan, opettaja
kerrallaan, oppilas kerrallaan. Koulu kerrallaan. Näytämme esimerkillä, että
kehu toimii paremmin kuin keppi tai haukku. Ajamme sen läpi ensin siinä
koulussa jossa keskustelu on nyt saatu avattua ja sitten toisessa ja lopulta
kolmannessa (eikö ole ihailtavaa itseluottamusta suomalaistytöillä nyt
ilmoilla, ei vain yritetä, TEHDÄÄN tämä kaikki). Näytämme opettajille, että he pystyvät
parempaan, ovat kyllä kykeneviä toisenkinlaiseen kasvattamiseen. Näytämme
oppilaille, että on olemassa muutakin motivaatiota kuin keppi. Suurin osa
oppilaista ei voinut uskoa, että Suomessa oppilaat tekevät (no tekevät ja
tekevät) läksynsä, vaikka eivät saa kepistä. Kysyttäessä oppilaat itse
sanoivat, että eivät tekisi töitä ilman kepin uhkaa. Koetamme näyttää, että
meidän motivaationamme toimivat meidän arvomme. Ne ovat kantava voimamme. Ja
koetamme muistaa african timen. Kaikessa kestää. Hengitellään. Isätkin voivat
hengittää.
Pusuja, Alma Vinniina ja Talla Milvikki
P.S. Ollaan tehty kyykyt ja vatsat ja hypyt joka ilta,
ollaan edetty siihen, että tehdään myös minuutin lankku treenin päätteeksi!
Vähän ollaan opittu lisää swahilia, saatiin alakoulun kirja ja sanakirja
lainaan! Ollaan myös ihan kauheessa sokerikoukussa. Veikkaamme tämän johtuvan
siitä, että emme ole vielä ihan päässeet yli ensimmäisen kyläviikon
nälkäkokemuksesta ja nyt ihan hamstereina kannetaan karkkia kämpille aina kun
mahdollista (mikä ei ole kyllä kauhean usein, esim. kerran kahdessa viikossa).
Ja syödään niitä verhot ikkunoissa. Pari kertaa ollaan tultu kesken työpäivän
kämpille syömään pari karkkia, salaa. Maailmanhalaajien guilty pleasure.
Lähetänkö sulle Seitsemän Veljestä? Vain satakunta vuotta sitten Suomessa käytiin koulua noin... Eipä aikaakaan siis kulu, kun Afrikka jo peruskoulun perustaa!
VastaaPoistaterv. Nina
Onko ne siirtymät kouluta toiselle turvallisia, liikenteelisesti tai muuten? Sampsa
VastaaPoistaOvat, paitsi kerran Talla kompastui vuoheen ja tänään mä en meinannut päästä mäkeä ylös ku oli satanut koko yön ja ylämäki oli niin mudassa et valuin alaspäin kokoajan. Mut kyläläiset tsemppas hulluna ja kollegat nauroi kun pääsin viimein töihin hiestä märkänä, kengät mähmäs ja naama punaisena.
PoistaSiis V A U ! Mä arvostan ihan kympillä, että teillä on ollut munaa nostaa noin iso asia siellä pöydälle ja älähtää ihan kympillä! Toivotan menestystä väkivallattoman koulunkäynnin mahdollistamiseen! :)
VastaaPoista