Jeesus on Herra ja sen täällä kyllä näkee, kuulee ja huomaa.
Oppitunnilla pyysin oppilaita pohtimaan, millaisia johtajia he olisivat. Noin
80 prosenttia vastasi olevansa hyvä johtaja, koska Jumala olisi tämän
johtajuuden heille osoittanut ja heidän ohjenuoransa näin ollen olisi hänen Sanansa.
Samalta aattelliselta pohjalta ponnistavat myös tämän maan poikkeuksellisen korruptoituneet
poliittiset vaikuttajat. Jumalaa ei täällä pääse karkuun mihinkään, mutta
perusrehdille suomalaiselle teologian opiskelijalle päänvaivaa aiheuttaa se,
että nämä kirkasotsaiset toverimme täällä kuitenkin suuren osan ajasta
käyttäytyvät tavalla, joka on suuressa ristiriidassa kristinuskon, sellaisena kuin me sen Tallan kanssa ymmärrämme, perussanoman
kanssa. Alueen ihmiset ovat pääasiassa luterilaisia tai seitsemännen päivän
adventisteja, joitakin herätysliikkeitä myös kuuluu olevan alueella. Joskus,
tai aikalailla kokoajan, tuntuu siltä kuin emme edes jakaisi samaa uskontoa, vaikka
olemme kuitenkin luterilaisia molemmat Tallan kanssa.
Joka aamu alkaa sillä kun talonmiehemme Samuel tuo meille
lämmintä vettä peseytymiseen ja vastalypsettyä maitoa. Joka aamu käymme myös saman keskustelun:
"Good morning madame", Good morning Samuel, "It is indeed a
beautiful morning, thank you Lord for letting us see it". Ennen
syömistä ruokarukoillaan (btw Word ei edes tunnista tätä sanaa, vaihtoehdoiksi
tarjottiin mm. ruokaruhoillaan, ruokarujoillaan ja ruokarunoillaan). Suomalaisina
uskonnonopettajina olemme vallan kelpo yksilöitä, mutta täällä joudumme
hikoilemaan ennen oppitunteja, sillä nuoriso osaa Raamattunsa ulkoa, eikä
opetussuunnitelmassa mitään muuta sisältöä olekaan, kuin oppia mitä Raamatussa
tapahtui ja kuinka tämä todistaa, että kaikessa on kyseessä Jumalan suuri
pelastussuunnitelma. Kirkkohistoriaa ei tunneta, eksegetiikka aiheuttaa
raivareita. Sunnuntaisin saamme muistutustekstiviestejä, että muistammehan nyt
varmasti mennä kirkkoon. Jos väittelemme jostain asiasta, saamme vastaamme aina
Raamatun. Raamattu on kuin natsikortti, sen jälkeen ei enää saa sanoa mitään.
SE LUKEE RAAMATUSSA TAJUATKO EI TÄSTÄ TARVITSE TÄMÄN ENEMPÄÄ NYT JAUHAA. Matatuiden
(minibussit, joihin periaatteessa mahtuu 14 matkustajaa, mutta ainakin viimeksi
kyydissä oli lähemmäs 22, päälläni makasi kaksi naista ja Tallan jaloissa oli
kana) etu- ja takalasit ovat täynnä YESU NI BWANA ja GOD'S POWER tarroja. Tien varrelta mieleeni on jäänyt aaltopeltinen kirkko, jossa ei
ollut ikkunoita ja jonka seinässä luki REAL LIFE CHURCH. Kun olimme kipeänä
pastori tuli kotiin rukoilemaan parantumisen puolesta. Perinteinen keskustelu,
jonka käymme työmatkoillamme päättyy "kiitos kiitos, God bless".
Olemme kiltisti käyneet kirkossa lähes joka sunnuntai. Tämä
toimitus on aikalailla koko päivän keissi, sillä kirkko alkaa joskus kello
10.30-12.00 välillä, riippuen siitä, milloin papit kerkeävät paikalle ja
milloin kirkko on täynnä. Kajareista pauhaa syntikkasaundia ja kirkkokuorot
koostuvat äideistä, nuorista ja lapsista. Alttarilla on peltipurkit joissa on
kukkia jos on. Sitten palvellaan Herraa kolmisen tuntia putkeen. Kyläkirkossa
toimitus on kisiin kielellä, joten siellä olemme lähinnä antaneet lasten
silitellä hiuksiamme ja ottaneet heistä valokuvia ja nousseet seisomaan samaan
tahtiin kirkkokansan kanssa ja yhteisrukousten aikana olemme arponeet mikä
rukous voisi olla kyseessä ja sitten olemme suomeksi palpattaneet sitä ja
yleensä olemme huomanneet olevamme väärässä. Olemme myös koettaneet huudella
AMEN kansan mukana, mutta yleensä olemme myöhästyneet sekunnin jollain osalla.
Olemme myös osallistuneet oppilaiden kirkkoon. Oppilaat
kokokoontuvat sunnuntaisin yhteen luokkahuoneista. Ensimmäisellä kerrallamme
luulimme, että tulimme paikalle myöhässä. Luokka oli tupaten täynnä oppilaita,
jotka istuivat Raamatut käsissään ja huudahtelivat aamenta ja hallelujaa ja
praise the Lordia kun joku yksittäinen oppilas seisoi luokan edessä lukemassa
ja tulkkaamassa Raamattua. Ihanaa, oppilaat täällä saarnaavat toisilleen!
Tällaista Raamatun tulkintaa ja uskon ja Raamatun liittämistä ja
heijastelemista omaan elämään olisi ihana nähdä oppitunneillakin. Meidät
istutettiin eturiviin. Jouduimme ensimmäisen tunnin aikana pyyhkimään
kyyneleitä useampaan otteeseen, kun koulun poikakuoro pärähti yksi yllättäen
luokan eteen ja lauloi niin täysiä ja täysiä sydämestä, aidosti ja kauniisti ja
jammaili vielä sellaisena gospeljonona, että ei siinä voinut kuin olla iloinen,
että pojat tykkäävät niin paljon Jumalasta. Toiminta oli toimituksessa hyvin
vapaamuotoista. Joku kai toimi jonkinlaisena seremoniamestarina ja huikkaili
reunalta, että kenellä olisi puhe valmiina ja mitä biisejä oli toivottu
laulettavan. Jos tuli hiljainen hetki, joku oppilas vain marssi luokan eteen ja
alkoi laulaa ja sitten muut oppilaat osallistuivat lauluun ja rummuttelivat
pulpettejaan. Kahden tunnin jälkeen aloimme jo olemaan aika vessahätäisiä,
mutta silloin vasta pappi pamahti paikalle. Vietimme siis vielä tunnin
palvellen. Meidät myös nykäistiin yksi yllättäen sanomaan jotain rohkaisevaa
kokeisiin valmistautuville koulun vanhimmille oppilaille. Talla tulevan pappina
siunasi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, sitten länkytettiin jotain ja
lopuksi laulettiin Tilkkutäkki kun ei muutakaan keksitty.
Kaikki joiden kanssa olemme täällä olleet tekemisissä ovat
kristittyjä. Kaikki ovat myös kristittyjä oikein toden teolla, eivät mitenkään
vähäsen sinne päin kristittyjä samalla tavalla kuin Suomessa joskus saattaa olla.
Kuitenkin täällä jengi valehtelee päin näköä aina kuin mahdollista (esimerkiksi
sata prosenttisesti naimisissa olevasta opettajanhuoneesta vain noin kolme
miestä on maininnut vaimonsa), oppilaat varastelevat toisiltaan ja ihmiset
eivät ole tasa-arvoisia suhteessa toisiinsa. Kirkosta erotetaan jos juo
alkoholia tai harrastaa esiaviollista seksiä. Kävimme kaupungilla ja totesimme
juoneemme kaljat. Aikuiset miehet juoksivat kuiskuttelemassa kaksi päivää, että
minkä merkkinen olut ja olipas hyvä valinta ja supi supi. Koska olemme
maininneet, että olemme molemmat asuneet avoliitossa entisten poikaystäviemme
kanssa, kysellään meiltä mitä kummallisimpia asioita liittyen
seksuaalisuuteemme. Niin hyvässä kuin pahassakin, kristittynä oleminen on
täällä vastaus kaikkeen. Miksi sulla sitten ei ole kahta vaimoa? No en voi
ottaa kahta vaimoa koska Raamattu. Mun mielestä oppilaiden lyöminen kepillä on
väärin. NO RAAMATUSSA KYLLÄ. Miksi muka naista ei voi arvostaa? Se Eeva sen
omenan söi. Omaan korvaan selitykset kalskahtavat tekopyhiltä, ulkokultaisilta
ja kaksinaismoralistisilta.
Kaksinaismoralismin ohella on tietenkin myös toinen puoli.
Nämä ihmiset todella tuntuvat rakastavan Jumalaa, mutta rakastaako Jumala näitä
ihmisiä? Tiedän, että ilmaus on aika rankka. Mutta on se nyt kumma, ettei usko
täällä horju. Täällä kohtaa ihmisiä, joilla ei ole varaa vaatteisiin. Telkkarissa
mainostetaan käsisaippuaa sillä, että autetaan lapsia saavuttamaan viides
syntymäpäivänsä. Me olemme eläneet nyt kuukauden ilman jääkaappia, ja jo se on
joskus saanut uskon ja luottamuksen yhtään vittu mihinkään horjumaan. Toki
sanoma on täällä sen verran tiukkaan istutettu, ettei sitä voikaan
länsimaalaistuneisiin käsityksiin sellaisenaan verrata. Mutta kuitenkin itse
olen aina allekirjoittanut sen, että usko, joka ei epäile, on kuollut usko. Mutta
miksi sitä sitten epäilee? Ei ole mikään vuosituhannen tuorein ajatus, mutta
onhan se niin, että kun kourassa on uusi iPhone, tulee kohdelluksi
(lähestulkoon) samanarvoisena miesten kanssa ja hermoja raastaa lähinnä
seuraavan päivän vaatevalinnat ja se kuinka kauan siellä yliopistossa nyt
voisikaan maleksia, ennen kuin keksii mitä HALUAA OIKEASTI TEHDÄ, niin ei
Jumalalla nyt kauhean suurta tilausta ole. Sitä niin tottunut saamaan
haluamansa, että kun katsoo ihmisiä, joilla on elämässään todellista puutetta,
mutta joilla usko on tiukassa, ajattelee vain, en minä jaksaisi uskoa, mihin
minä uskoisin?
Täällä Nyagokianissa on lähellä taloamme oppilaiden
asuntolat. Toisin sanoen, tässä lähellä on pari suurta rakennusta, joissa on
kerrossänkyjä rivissä ja peltilaatikoita tavaroille, jotka voi lukita, mutta
joihin tavan takaa murtaudutaan. Asuntoloissa ei ole sähköjä, harvalla on ollut
varaa hyttysverkkoon (ja nämä hyttyset sen kantamansa malarian lisäksi ovat
hyvin kovaäänisiä). Silti joka ilta pimeästä asuntolasta kuuluu tasainen
hurina, jota pitkään luulin jonkinlaiseksi jalkapalloon liittyväksi
kannustusrallatukseksi. Poikien kuoro siellä harjoittelee pimeässä asuntolassa,
on top of their voices. AMEN.
Viimeiset tulevat ensimmäisenä.
Siunausta! Alma ja Talla
Kaoottisessa todellisuudessa uskominenkin lienee kaoottista. Ja muistakaa: kaikki systeemit vuotavat:D sampsa
VastaaPoistaTässä mittakaavassa ei se ainakaan kaoottista ole. :) Mutta tiukassa on vanha laki näillä tyypeillä. :) PUSUJA
PoistaOn varmaan helpompi olla ja elää uskoen, että joku on päättänyt asioiden kulun. Silloin ei ole minkään omituisen sattuman oikun armoilla. Semminkin kun siellä päin maailmaa sattuma määrää ihmisten kohtaloita aika reippaasti. Sattuma tässä yhteydessä on yhtä kuin pöpöt ja köyhyys.
PoistaVitsi te kirjotatte hyvin :)
VastaaPoista