keskiviikko 21. marraskuuta 2012

MALCOLMILLA ON ASIAA



Olen aina ollut pienen ihmisen puolella. Jalkapallossa kannatan aina häviävää joukkuetta. Ahdistun feissaajien "kiinnostavatko ihmisoikeudet?"-kysymyksistä, koska kyllä ne kiinnostavat, vaikka ei olisikaan joka lafkalle viittä euroa kuussa antaa. Kehitän lehmänhermoja, että voin jonain päivänä olla hyvä opettaja, joka ymmärtää lapsia ja nuoria, jotka käyttäytyvät huonosti. Ohikulkiessani tarkistan hengittävätkö puistoon sammuneet spuudut.

Yes we can huivi ja aina jotain sanottavaa
 Tein kandidaatintutkielmani Martin Luther Kingistä ja Malcolm X:stä ja heidän erilaisista lähestymistavoistaan ihmisoikeustaisteluun Amerikassa sekä näiden kahden miehen välisestä jännitteestään. Vietin puolet ajasta nyyhkien sitä miten hienoja ja tinkimättömiä miehiä he olivatkaan. Kuinka hienon perinnön he ovat jälkeensä jättäneet. He laittoivat koko elämänsä alttiiksi taistelussaan ihmisoikeuksien puolesta. Omistivat elämänsä saadakseen kansalleen paremmat oltavat. Vääntelehdin valkoisen miehen taakkani alla, minä sinisilmäinen paholainen, sortaja ja riistäjä, rasisti, paha paha ihminen.  Luonnollisestikaan en ole laittanut mustia ihmisiä seisomaan päästäkseni istumaan bussissa viisikymmentäluvun Amerikassa, enkä muutenkaan ehkä ole mikään vuoden sortaja, kun täällä teen töitä ilmaiseksi nuorten afrikkalaisten parissa. Olen aatteen nainen. Täälläkin löydän itseni kirjakaupasta hypistelemässä Malcolm tai Martin kirjoja, hieman kaihoisasti silittelen heidän kuviaan kirjojen kansissa ja huokailen. Hyvä, että nämä kirjat ovat täällä. Toivottavasti ihmiset lukevat ja löytävät voimaa omaan taisteluunsa paremman huomisen puolesta, saavat kiinni jostain aineettomasta, ylpeydestä ja peräänantamattomuudesta. Ihmisoikeudet, mahdollisuuksien tasa-arvo ja demokratia. Tiedän, että joskus vaikutan hieman naiivilta, mutta noille arvoille minä rakennan elämääni. Täällä olen jatkuvasti pienessä maailmantuskapistoksessa, sillä täällä ihmiset maksavat hintaa jostain, mitä eivät ole itse aiheuttaneet. Samalla täällä on valoillaan tietynlainen arvottomuuden tila.  Kaikki on kaupan, idealismia ei ole, ja arvot ovat arvokkaita niin pitkään, kun ne eivät aiheuta päänvaivaa tai ylimääräistä työtä. Ihmiset ovat usein myös luovuttaneita, lannistuneita. Tämä ärsyttää minua. Jatkuvasti löydän itseni jostain messuamassa oppilaille tai opettajille tai ohikulkijoille, että millä tavalla tämä maa nostetaan jaloilleen. Muutaman kuukauden kokemuksella minulla luonnollisestikin on kaikki maailman kompetenssi pitää tällaisia puheita. Talla sanoi, että minulla on tietty äänensävy, joka ottaa vallan, kun aloitan möyhäämiseni. On kuin Malcolm puhuisi kauttani. Saatan aloittaa möyhäämiseni myös yksi yllättäen kotona, kun olemme Tallan kanssa kahden, ihan suomalaistytöt vain. Kun katseeni viistää horisontissa ja lyön nyrkillä ilmaa ja katsoja voi jo kuulla National Anthemin soivan taustalla, Talla usein sanoo "No niin Martin / Malcolm, rauhoitutaanpas nyt". Seuraavaksi pieni kooste Nyagokianin oma MLK / X:n puheita. Alla olevat asiat olen huudellut kyllä tuolla pelloilla, mutta tässä ne nyt ovat hieman jäsennellymmässä ja änkytyksestä vapaassa muodossa.


Batman puhe
Oppilas on tuonut esille, että Keniassa on vaikeampaa päästä opiskelemaan, kuin Suomessa, koska Keniassa se on kallista ja toisekseen, kun koulujen resurssit ovat mitä ovat, on oppilaiden osaaminen mitä on ja näin ollen on vaikea saada jatko-opiskelupaikkaa.

"Selittelyä! Petaat itsellesi tilannetta, jolla voit selittää, kun et saanutkaan mitään aikaan, tilannetta, jolla voit selittää, miksi sinä luovutit. Ensimmäinen asia, joka on tehtävä on päätös. On tehtävä päätös, että raha ei ole se asia, joka sitoo minut kiinni tietynlaiseen kohtaloon. On päätettävä, että minä halua saavuttaa asioita ja aion saavuttaa ne asiat, vaikka se vaatiikin ponnisteluja ja uhrauksia. SINUN on itsesi tiedettävä, mitä SINÄ haluat tehdä, kuka SINÄ haluat olla. Kun sinulla on olemassa oma henkilökohtainen maalisi on siihen helpompi tähdätä. Älä nyt sano, että haluat olla lääkäri, juristi tai insinööri, jos et oikeasti halua olla. Kaikki täällä muka haluavat olla lääkäreitä, juristeja tai insinöörejä. Mitä SINÄ haluat tehdä? Ei mitä sinun vanhempasi haluavat sinun tekevän, ei mitä voisit tehdä saadaksesi paljon rahaa. Jos sinulla ei ole henkilökohtaisia tavoitteita tai unelmia, on helppo antaa elämän viedä mukanaan, hukkua omaan elämäänsä, pysähtyä ensimmäisen esteen äärellä ja vain luovuttaa. Ymmärrän, että on vaikeita aikoja ja kovia paikkoja. Ymmärrän, että kokeet saattavat mennä huonosti ja rahat ovat kiven alla. (Nyt kuvitelkaa Bruce Wayne lapsena itkemässä siellä kaivossa ja isänsä pelastamassa) WHY DO WE FALL DOWN? SO WE WOULD KNOW HOW TO GET UP! Kuulitko? Kuulitkos? Miksi me kaadumme, miksi? No että me osaisimme nousta ylös! Jos päätät jäädä vain makaamaan se on sinun valintasi, silloin sinä olet kieltäytynyt oppimasta elämän mukana, silloin sinä olet päättänyt luovuttaa. Ei Suomessakaan päästä opiskelemaan rahalla, Suomessa yliopistoon pääsevät parhaat hakijat. Jos haluat Suomeen, hae Suomeen opiskelemaan, jos olet paras, pääset sinne. Mutta se työ sinun on tehtävä itse, minä en voi sinua viedä Suomeen, minä en voi saada sinua opiskelemaan. Sinä olet oman elämäsi sankari (myös Dr.Phil kulkee mukanani kaikkialle). Raivaat itse tiesi. Opiskelet itse. Teet töitä, jotta saat maksettua koulusi. Ja kyllä, joudut luopumaan paljosta. Mutta lopulta sinä seisot siinä, seisot selkä suorana, seisot suurena, seisot omien saavutuksiesi takana, et ole saanut mitään ilmaiseksi, vaan olet rakentanut itse itsellesi. Voit olla ylpeä. Sinä olet kaatunut, mutta sinä olet noussut ylös."

Sitten vedän henkeä ja poistun näyttävästi.

Raha puhe
Joku kysyy mikä on mielestäni Kenian suurin ongelmakohta.
                                              

"Raha! Raha on täällä kaiken keskiössä ja sen takia kukaan ei näe, eikä kuule, eikä halua mitään muuta, kuin rahaa. Raha on teidän suurin ongelmanne ja ratkaisu tähän rahan ongelmaan ei ole raha. Koska kaikki on aina ollut kaupan, täällä ei ole kantavia ajatuksia tai aatteita. Poliittinen johto on korruptoitunut, koulut ovat korruptoituneet, tekin siinä yritätte maksaa tienne vapaaksi, jos tulee tukala paikka. Minulle se olisi loukkaus, jos joku koettaisi maksaa minut toimimaan vastoin uskomuksiani. Minulle se tarkoittaisi, että olisin hukannut itseni. Raha täällä kulkeutuu aina samoihin taskuihin, koska kukaan ei taistele aatteen puolesta. Aatteen nimissä aloitetaan taisteluita, mutta halvalla menee sielun kaupan. On vaikea sitoutua johonkin, joka ei ole materiaa, jos ainoa päämäärä on saada sitä materiaa. Ja niin ne rahat, joiden perään kaikki niin ovat, pyörivät samoissa käsissä. Idealismin puutteen takia te löydätte aina itsenne samasta tilanteesta. Niin pitkään kuin politiikassa suurimmat voimat ovat raha ja heimojen väliset valtasuhteet, niin pitkään mikään ei muutu. Te tarvitsette yhteisen rintaman, jollaisena taistella. Teille on luvattu ilmainen koulutus ja paremmat tiet, teille on luvattu ilmainen terveydenhuolto. Jos teillä olisi nuo asiat, jotka teille on luvattu, joista te maksatte veroja, te olisitte yhtä rikkaita kuin mekin. Teillä on mahdollisuus Mzungulandiin täällä, täällä Keniassa, ei tarvitse haikailla Eurooppaan, Amerikkaan tai Suomeen. Building up the nation, te olette ne rakentajat, te rakennatte itsellenne tätä maata, te voitte päättää millaisen siitä rakennatte. Katsokaa ympärillenne, tämä on maailman kaunein paikka, täällä kaikki kasvaa ja kukkii. Miksi haluat vain jättää kaiken ja tulla palelemaan Suomeen? Tee tästä parempi kuin Suomi, et sinä tarvitse valkoisia tai valkoisten maita hyvään elämään. Ketkä tätä maata johtavat? Millainen on hyvä johtaja? Onko hyvä johtaja samasta heimosta kuin sinä, vai onko hyvä johtaja sellainen joka on sanansa mittainen? Jos valitsemanne johtajat eivät tee sitä, mitä lupaavat, pitää teidän näyttää, ettette te hyväksy sitä. Nyt vähän anarkiaa peliin, vaalit ovat ihan pian täällä. Raha on vain rahaa, se tulee ja se menee. Mutta todella köyhiä te olette, jos teillä ei ole mitään sisäistä arvoa, mitään henkistä pääomaa eikä mitään maalia."

Aplodeja, kiitos.


Raha ei tule ihon mukana - puhe
Joku pyytää rahaa.

"MONEY DOES NOT COME WITH THE SKIN. Mitä sä haluat? Mä annan sulle sata shillinkiä, sitten annan tolle toisen satasen ja ennen kuin olen päässyt tältä tieltä pois olen antanut pois kaikki rahani ja voinkin lähteä sitten takaisin Suomeen, koska en saa palkkaa täällä, olen täällä ilmaiseksi, teen teidän yhteisössänne töitä ilmaiseksi, joten pieni kiitos jatkuvan pyytämisen sijaan voisi tehdä hyvää. No niin, annan sinulle kaikki rahani ja lähden takaisin Suomeen. Sitten voin siellä Suomessa muiden valkoisten rikkaiden tyttöjen ja poikien kanssa kieriä rahassa. Ja miten sinun elämäsi muuttui? Olet saanut sata shillinkiä, jonka käytät muutamassa päivässä, onneksi olkoon. Asetat itsesi vapaaehtoisesti alapuolelleni, vain, koska minä olen valkoinen ja sinä olet musta. Nostat minut jalustalle, vaikka en ole tehnyt mitään sellaisella seisoakseni. Raha ei ole ratkaisu. Eikä sitä rahaa tule tai ole tulematta ihon mukana."
Heart to heart


Tietokone puhe
Joku pyytää, että opetamme käyttämään tietokonetta.

"Miksi haluat oppia käyttämään tietokonetta? Että voisit pelata pelejä ja käydä Facebookissa? EI, EN OPETA. Opettaisin, jos haluaisit käyttää sitä opiskeluun ja työskentelyyn, mutta en ole varma opettaisinko silloinkaan. Internet on täynnä tietoa, joka on suurimmaksi osaksi väärää tietoa ja te ette osaa ettekä halua kyseenalaistaa mitään. On epäreilua, että länsimaissa ihmiset osaavat käyttää koneita, joita te ette edes osaa avata. Myönnän. Mutta ennen kuin te osaatte vastata MIKSI kysymyksiin, muuten kuin lukemalla suoran vastauksen kirjasta, ette te hyödy tietokoneesta mitään. Tietokone helpottaa minun elämääni, sinun elämäsi se vain lamauttaisi."

Rakkaus puhe
Joku kosii/tunnustaa rakkautensa. Tämän jälkeen hän kehottaa taistelemaan rasismia vastaan ottamalla kenialaisen miehen.

"Sinä et rakasta minua. Sinä et tunne minua, etkä oikeastaan ole edes kiinnostunut minusta. Minä haluan, että minua rakastetaan sen takia kuka olen, ei sen takia miltä näytän. Minä haluan, että minun mahdollinen tuleva aviomieheni rakastaa minua, vaikka saisin naamahalvauksen ja vaihtaisin väriä. Haluan, että mieheni rakastaa minua olin sitten köyhä tai rikas. Jos haluat taistella rasismia vastaan se ei tapahdu sillä, että otat vaimon joka on jonkun värinen, se tapahtuu niin, että otat vaimon jota rakastat, oli tämä minkä värinen tahansa, vaikka sitten samanvärinen kuin sinäkin. Jos ainoa syy olla kanssani on se, että olen valkoinen, emme ole liikkuneet vastakkainasettelusta mihinkään, näemme vain mustaa ja valkoista. Rakasta sitä ihmistä, jota rakastat, sinä ihmisenä, joka hän on. Jos emme ole ensisijaisesti ihmisiä toisillemme, emme voi koskaan nähdä värien taakse."

Kenialaiset naiset puhe
Joku sanoo, että olen kaunis. Usein tämä jatkuu sillä, että pääsipä Suomeen, kauniiden naisten luvattuun maahan. Kerran sanottiin Tallan kanssa, jonkin aivopierun saattelemana, että me ollaan Suomen ainoat kauniit ihmiset, joten ei  sinne enää kannata mennä.

"No kiitos kiitos, MUTTA NÄMÄ TEIDÄN NAISET. Katsos vain poikaseni, teidän naisenne täällä ovat häkellyttävän kauniita, upeita, uskomattomia, vahvoja naisia. Mitä te meidän peräämme kuolaatte, me emme ole todistaneet vielä yhtään mitään muuta kuin sen, että emme ole afrikkalaisia? Miten ja miksi te edes kehtaatte meidän peräämme haikailla? Katsokaa ympärillenne, mitä naisia, miten ihania naisia. Jos joku heistä huolii teidät niin olette onnekkaita. Jos joudutte yksiin jommankumman meistä kanssa, saatte vain päänsäryn. Te miehet täällä istutte kodeissanne, kuin vaippaikäiset, kun naiset pyörittävät arkea, hoitavat työt, kodin, lapset ja rahat ja te vain mätätte ugalia naamaan. Sanotte, että olette rikkaita, jos teillä on monta naista. No, naiset eivät ole omaisuutta, naiset ovat ihmisiä. Teidän naistenne voimat menevät NYT VIELÄ tuohon arjen pyörittämiseen, ihan hienosti pelattu teiltä. Mutta muutos on tulossa ja te ette sitä voi enää estää. Nuo vahvat naiset, kun saavat sen sysäyksen ja vapautuvat tästä naurettavasta patriarkaalisesta systeemistä, niin te olette pojat kummissanne mitä oikein tapahtui. Kaikki tutkimukset todistavat, että naisten kouluttaminen on paras tapa kehittää maata ja tuolla nuo tytöt istuvat luokassa, nenä kiinni kirjassa. Joten odottakaa vain, uusi aika on tulossa ja silloin te ette enää juokse kieli pitkänä valkoisen naisen perässä, vaan pyydätte polvillanne, että teidän kenialainen sisarenne soisi teille edes suopean katseen. Silloin ymmärrätte, että rikas on se mies, jolla on yksi vaimo, joka häntä rakastaa aidosti. Joten kiitos kehuista, mutta itse ainakin käyttäisin kauniit sanani näiden ihmeellisten afrikkalaisnaisten ihailuun."


Näiden tunteisiin vetoavien huutopuheiden lisäksi pauhaan myös ruumiillisesta kurittamisesta, mutta olen siitä kirjoitellut niin paljon, ettei kukaan varmaan halua enää lukea sitä tilitystä. Olen myös ilmoittanut, että kannatamme lähestyvissä vaaleissa ainoaa naisehdokasta presidentiksi, sillä maailma olisi parempi paikka, jos kaikki johtajat olisivat naisia. Samalla ilmoitin, että minusta tulee Kenian presidentti. Talla on kunnostautunut pitämällä WHAT WOULD JESUS DO- puheita niin kepittämisestä puhuttaessa, kuin puhuttaessa siitä kuka pääsee taivaaseen ja kuka on hyvä kristitty. Oppilaiden kirkossa minua pyydettiin rukoilemaan kaikkien puolesta, hieman vastentahtoisesti suostuin, kun en ole mikään sielultani mikään esirukoilija, ja ennen kuin huomasinkaan suustani tuli "coming from Finland, the promised land of losing faith and hope, I stand here admiring your faith and asking you not to lose hope" ja niin edelleen, rumpujen pärinää ja nyrkkejä ilmassa, lippu liehuu.

I have a dream ja se on se, että nämä ihmiset olisivat ylpeitä itsestään ja maastaan. Että he eivät heittäisi palloa muille, varsinkaan valkoisille, vaan pelaisivat itse. On tietenkin hieman itseriittoista messuta täällä menemään, että tehkää te enemmän töitä, niin saatte sen paremman elämän, ja sen jälkeen sulkea ovi ja verhot ja syödä paremmin kuin kukaan koko kylässä. Mutta emme voi loputtomasti kantaa huonoa omatuntoa, siitä, että olemme joissain asioissa etuoikeutettuja. Paljon olen kuitenkin koettanut antaa ja paljon tulen vielä antamaan. Kaikkea en voi antaa, ja jos kaiken annan, ei se auta välttämättä yhtään sen enempää. Minä kun en ole tässä taistelussa pääosassa. Minä kun en loppupeleissä kuitenkaan koskaan tule olemaan oman elämäni Martin Luther King tai Malcolm X. Minä olen jo vapaa, minulla on jo kaikki oikeudet. Joku muu taisteli minun taisteluni. Nyt olen täällä mukana näiden ihmisten taistelussa ja arjessa. Mutta olen ulkopuolinen. Päättyi näiden ihmisten ja tämän alueen kasvutarina miten hyvänsä, minä en sen hedelmiä nauti. Iloitsen vierestä, jos tulos on hyvä, mutta jos tulema on huono, voin vain palata kotiin Suomeen. Minä olen täällä vain vieraana. Minulla ei ole pelissä oikeasti mitään.
Nyagokianin MLK ja X

Silmäni kiilsivät kyyneleistä, kun Talla huikkasi minulle yhdestä luokasta, että tule Alma tule, täällä on toinen Malcolm, oikea Malcolm. Ja kyllä, oppilas puhui samoja asioita, joita minä möyhään, mutta omilla sanoillaan. Hän puhui niitä asioita kenialaisena, hän puhui omasta elämästään, siskojensa ja veljiensä elämistä. Aion myös ehkä veistää tuosta oppilaasta patsaan, rintakuvan, ylvään sellaisen, tänne koulujen pihoille, niin on oppilailla sitten ikuinen muistutus siitä, että WHY DO WE FALL DOWN? SO WE LEARN HOW TO GET UP!

Maailman tärkeimmät asiat on listattu Moulin Rougessa, maailman ihanimmassa elokuvassa. Freedom, Beauty, Truth and Love!

Tulta! Alma X ja Talla King

3 kommenttia:

  1. Aivan mieletön kirjoitus ja hauskaa luettavaa. Pitäkää liput korkealla ja selkä suorana. Patsaat tulisi veistää teistä sinne Afrikkaan!

    VastaaPoista
  2. Ugh, she has spoken. Love ya!

    VastaaPoista
  3. On hienoa, kun huomaa, että oma lapsi toden totta on enemmän kuin me vanhemmat, tai ainakin sanon näin omasta puolestani.

    VastaaPoista