Lakko on nyt ohi ja voidaan siis aloitella työnteko. Tai
sitten ei. Opetettavien aineidemme ympärillä on tanssittu kohta puolitoista
viikkoa. Historia, englanti, uskonto ja tietokoneet ovat ne oppiaineet, jotka
on heitetty pöydälle. Jos tarjoudumme opettamaan niitä aineita, joissa on
opettajista pulaa, ja opiskelemaan tätä varten, kaikki pudistavat päätään ja
toistelevat vain, että haluavat meidän olevan mahdollisimman comfortable.
Luultavasti tulemme olemaan historian huonoimmat uskonnonopettajat tässä
maassa, sillä nämä ihmiset toden totta tuntevat Raamattunsa. Kaksi
kirkkohistorioitsijaa tuijotteli nolona nurkkiin kun tutustuimme
oppimateriaaleihin Nyagokianin poikakoulun kirjastossa. Jokainen uusi kappale
alkoi Raamatun jakeilla, summauksissa korostettiin sitä, että tästä opimme,
että Jumala on suuri ja kaikkivoipa ja kaikki mitä jakeissa tapahtui on
todistus suuresta suunnitelmasta. Ja Shem meille lupaili, että täällä on
samanlainen uskonnonopetus kuin Suomessa... Emme ole myöskään pahemmin saaneet
nauttia naisseurasta. Nyagokianin poikakoulussa, jonka tiluksilla asumme, on
pelkästään miesopettajia, peräti kahdeksantoista kappaletta. Opetamme myös
Nyasio Girls Secondary Schoolissa, jossa on tällä hetkellä viisi opettajaa,
joista yksi on nainen, ja Nyamauro Mixed Secondary Schoolissa, jossa on onneksi
kaksi naista. Nyasion yhteydessä on kuitenkin alakoulu, jonka opettajat ovat
pääasiassa naisia. Ainoa kunnon naiskontaktimme on toistaiseksi ollut Stella,
Nyagokianin sihteeri, joka on auttanut meidät alkuun uudessa kodissamme. Kämpillä
pyörii myös aika paljon lapsia, tyttöjä ja poikia, mutta heidän kanssa nyt emme
käy kovin syvällisiä keskusteluita aiheesta naiseus. Nyagokian on aiemmin ollut
sekakoulu, jonka viimeiset tyttöoppilaat valmistuvat tänä vuonna, sitten
Nyagokianista tulee kokonaan poikakoulu. Täällä sukupuolien segregointi on ihan
paikallaan, sillä kuulemma kuusitoistavuotiaana ihmiset ovat seksuaalisesti
aktiivisimmillaan (naiset tosin ovat sitä 40-50-vuotiaina, mutta täällä mennään
miehen mukaan) ja tuolloin aloitetaan aviopuolison/puolisoiden etsiminen. Tämä
tekee Nyasiosta merkittävän väylän naisille kohti koulutusta.
Ei liian pitkä, eikä liian lyhyt ylämäki |
Olimme Tallan kanssa heti maanantaiaamuna virkeinä pihalla
ja soittelemassa rehtoreille, että mihin kouluun mennään töihin ja milloin. Useiden
soitettujen puheluiden ja sekaannusten jälkeen saimme selville, että käymme
tutustumassa Nyasioon ja Nyamauroon ja sitten Chief vie meidät Kisii-kaupunkiin.
Lähdimme siis kävelylle kirjastonhoitaja-Josephin ja matikkamaikka-Joashin (ei
se ollutkaan Charles niinkuin viime tekstissä väitimme) sekä Nyasio Girls
Secondary Schoolin rehtorin, jonka nimeä en pysty ääntämään enkä kirjoittamaan,
kanssa. Miehet lupailivat, että Nyasio Girlsille olisi "not too short and
not too long" matka. He jättivät kertomatta, että koko matka kuitenkin on
suoraa ylämäkeä. Kun pääsimme viimein koululle me olimme Tallan kanssa naamat
punaisena, mekot hiestä märkänä, puhuimme puuskuttaen ja koetimme kuoriutua
kaikista yhtään ylimääräiseksi luokiteltavista vaatteista. Tyttökoulun reksi
kulkee kepin kanssa, mutta oli huipulla ennen meitä ja puhui haukkomatta
henkeään. Jospehilla ja Joashilla oli takit päällään.
Pedagoginen riemuvoitto |
Huipulle perustettu Nyasio
Girls on vasta rakennettu. Tilat ovat hyvin yksinkertaiset. Lapsilla on
pulpetit ja luokassa on liitutaulu, mutta emme ole ihan varmoja onko koulussa
edes sähköjä. Toisessa rakennuksessa on alakoulun tilat. Täällä alakoulu kestää
kahdeksan vuotta ja yläkoulu neljä vuotta, eli opetamme periaatteessa
lukiolaisia. Nyasiossa on vasta yksi luokka-aste, sillä se on niin tuore koulu.
Vuoden vaihteessa kun alkaa uusi lukuvuosi, tulee kouluun toinenkin luokka. Tapasimme
maanantaina muutamia oppilaita, jotka olivat opiskelemassa valtakunnallisiin
kokeisiin, vaikka opettajat eivät vielä olleet koululla. Oppilailla oli
päällään koulu-univormut, jotka loivat aika suuren kontrastin luokkien karuun
olemukseen. Tapasimme kollegoitamme, nuoria poikia jotka toimivat opettajina
tyttökoulussa. Pojat olivat paistaneet meille munkit ja keittäneet teet.
Juttelimme vaihteen vuoksi aiheesta Keniassa on 42 heimoa ja Suomessa on kylmä.
Sen jälkeen pojat esittelivät meille ylpeinä "I'm a thief"-kyltin,
jollainen ripustetaan sellaisen oppilaan kaulaan, joka on varastanut vaikka
kynän joltakulta toveriltaan. Ei tarvitse sitten piiskata kepillä, eikös olekin
hienoa. Siinä istuttiin Tallan kanssa teemukit kädessä ja tuijotettiin lattiaan.
Lopulta saimme sanottua, että Suomessa oppilaisiin koskeminen on laitonta.
Huoneeseen laskeutui syvä hiljaisuus. Viisi miestä tuijotti meitä epäuskoisena.
Eikö edes vähän saa kepillä läimäyttää? Ei. Eikö edes vähän. Joo ei. Ja
vaihdetaan aihetta.
Kevyt puna poskilla työmatkan jäljiltä |
Seuraavaksi suuntasimme sekakoululle, Nyamaurolle. Matkaan
lähti joka pellolta uusi saattaja ja pysähtelimme tasaisesti kättelemään lapsia
ja vaimoja. Miehet kertoivat meille, että kuljemme koululle oikotietä.
Pompittuamme neljäkymmentä minuuttia peltopläntiltä toiselle saavuimme viimein
Nyamaurolle. Opettajat katsoivat meitä iloisena, nyt tiedätte missä tämä koulu
on. Vastasimme, että me emme todellakaan tiedä missä tämä koulu on. Sitten
kaikki nauroivat ja alkoivat osoittelemaan kukkuloille "näetkö tuo talo
tuolla", "joojoo" me valehtelemme, "no siitä vain sinne ja
tänne ja siellä on sen ja sen pelto ja siinä onkin Nyasio sitten vieressä,
ymmärrätkö", hiljaisuutta. Rehellisesti, me emme löytäisi täällä
minnekään. Majat näyttävät kaikki aivan samalta, täällä on joka puolella tuhat
kukkulaa, peltoja, ihmisiä, vihreää. Nyamauron pihalla kuljeksii lehmiä,
niinkuin Nyagokianinkin. Nyasiossa ruoho oli päässyt kasvamaan, kun lehmät ovat
olleet lomilla. Nyamauroon myös hyvin yksinkertainen ja pieni koulu, jossa
istuskeli oppilaita odottelemassa opettajia saapuvaksi. Oppilaat olivat iältään
varmaan 15-20 ja tuijottelivat meitä ujoina kulmiensa alta. Tuntui oudolta
jättää jo toinen luokallinen univormuissaan odottelevia oppilaita vain olemaan
yksinään, odottamaan.
Luokkahuone Nyagokianissa |
Maanantaina ei siis tapahtunut mitään työn suhteen. Nyagokianin
rehtori lupaili, että tiistaina pitäisimme Nyasion ja Nyamauron rehtoreiden
kanssa kokouksen ja sopisimme, että missä koulussa opetamme minäkin päivänä ja
mitä ainetta. Olimme siis taas tiistaiaamuna kärppänä hereillä ja valmiina
kello kahdeksalta Josephin ja Joaeshin ovella, kärttämässä, että joko mennään
staff meetingiin. Menimme staff meetingin sijaan teelle keittiöön. Keittiöstä
siirryimme opettajienhuoneeseen, jossa rehtori heilui yksinään. Hän sanoi ettei
meillä ole mitään tapaamista muiden rehtoreiden kanssa tänään, mutta huomenna
sitten. Tänään voimme vaikka tutustua muihin opettajiin. Sitten hän käskytti
koululle jo saapuneet oppilaat siivoamaan opettajanhuoneen ja kertoi, että jos
haluamme apua pyykkiemme kanssa voimme kyllä käskeä oppilaat pesemään vaatteemme.
Aloimme kikattaa ajatukselle siitä, että pyytäisimme suomalaisia kasiluokkalaisia
pyykkaamaan vaatteemme, ja kieltäydyimme kunniasta. Yksi oppilaista esitteli
ohi mennessään oksista väsäämänsä harjan. Rehtori totesi, että kun resurssit
ovat näin vähäiset, on improvisoitava.
Opettajia ja
oppilaita valui koulualueelle pitkin päivää. Me istuimme ensimmäiset kaksi
tuntia Tallan kanssa asennossa, valmiina perehdytykseen tai tuntisuunnitteluun.
Opettajat pörräsivät ympärillämme haistellen tunnelmia ja kysellen
Suomi-juttuja. Koulun molemmat swahiliopettajat innokkaasti toimimaan
opettajinamme ja ottivat jopa pientä kyynärpääskabaa, että kumman palveluiden
puoleen käännymme. Alkupörräyksen jälkeen miehet menivät opettajienhuoneeseen
heittämään läppää ja lukemaan lehtiä. Me jäimme ulos istumaan ja odottamaan ja
viihdyttämään milloin ketäkin herraa. Joash sanoi meille, että afrikkalaiset
tykkäävät "waste time". Todettuaan tyytyväisenä oloonsa, että ajan
tuhlaaminen vain on heidän juttunsa, hän palasi sanomalehtensä pariin. "We
consider this working" kertoi Dalmas, koulun entinen oppilas, joka
aloittaa yliopisto-opintonsa ensi vuonna (suomalaisen luterilaisen kirkon
tarjoamalla stipedillä, ei paha) ja toimii tätä ennen apuopena ja esimerkkinä
koulussaan. Ja ihana ihana Dalmas ansaitsee stipendinsä, vaikka täällä aikaa
tuhlataankin. Kolmen tunnin odottelun jälkeen keskityimme Tallan kanssa
ruskettamaan sääriämme (lopputulos oli tosin äärimmäisen palanut niska, heikko
suoritus). Kaksi vanhempaa miesopettajaa aistivat kyllästymisemme ja veivät
meidät kävelylle kylään. Erään perheen lapset veivät meidät tutustumaan
anansapeltoihinsa ja saimme lahjaksi sata hedelmää, isoja ja pieniä. Tämän
lisäksi meille hakattiin sokeriruokoa jota maistaessa aloimme molemmat kikattaa
kun yllätyimme niin paljon siitä, että se todella maistui sokerille, minkä
olisi ehkä voinut päätellä kasvin nimestä. Muutama tunti vierähti pelloilla ja
hedelmien ihmeellisessä maailmassa, kun palasimme koululle oli lounas katettu
opettajienhuoneeseen. Sitten yksi opettajista opetti meille kuinka ajetaan
mopolla. Siinä se työpäivä sitten olikin.
Labra |
Keskiviikkona emme edes yrittäneet olla valmiina aamusta.
Nukuimme tyytyväisenä kahdeksaan asti, joka tuotti sen että Stella tuli
kolkuttelemaan jo ovellemme, että olemmeko lainkaan heräämässä. Ottaen huomioon,
että tässä maassa lähinnä odotellaan, niin nämä ihmiset tykkäävät herätä hyvin
aikaisin. Naapurin pojat aloittavat vedellä läträämisen pihalla heti kuuden
jälkeen. Verkkaisesti söimme aamiaista
ja joimme kahvimme ja tallustelimme koululle puoli kymmeneltä. Rehtori venaili
meitä toimistonsa edessä ja sanoi etteivät muut rehtorit ole vielä saapuneet.
Tässä maassa näyttää olevan mahdotonta myöhästyä. Hetken perästä saapui Nyasion
rehtori, jonka nimi ei ollutkaan niin vaikea kun tuolla yllä uhosin, vaan ihan
Charles Arasa, mutta kun sen huutaa afrikkalaisella aksentilla ääneen niin se
kuulostaa hyvin pelottavalta. Saimme sovittua, että minä opetan kahtena päivänä
Nyasiossa, kahtena Nyagokianissa ja yhtenä Nyamaurossa. Talla opettaa kahtena
päivänä Nyasiossa, kahtena Nyamaurossa ja yhtenä Nyagokianissa. Rehtorit
kyselivät meiltä huolestuneena, että onko kaksi tuntia päivässä liikaa töitä.
Vastasimme hieman huvittuneina, että voimme venyä työskentelemään useammankin
tunnin päivässä. Suurin huolenaihe luultavasti rehtoreilla oli työmatkamme,
sillä täällä on aika ajoin hyvin mutaista ja silloin Nyasiolle kipuaminen
saattaa olla suhteellisen turhauttava rupeama. Silti kahden tunnin työpäivä
tuntuu hieman koomiselta ajatukselta. Nyamauronkin rehtori Henry saapui viimein
paikalle muutaman tunnin odottelun jälkeen. Hän oli kuulemma yrittänyt ehtiä
ajoissa meidän tapaamiseemme, mutta oli sitten jäänyt saattamaan joitakin
vieraita jonnekin. Joimme teetä rehtoreiden kanssa ja kertasimme useaan
otteeseen, että olemme teologian opiskelijoita, joten varmaan humanistiset
aineet sopivat meille parhaiten. Nämä ihmiset uskovat kertauksen voimaan.
Opetettavat aineemme käytiin läpi valehtelematta seitsemän kertaa. On pakko
saada osa itselle ominaisesta tehokkuusajattelusta karistettua, niin että
oppilaat eivät putoa kyydistä kun unohdamme kerrata ja kerrata.
Kouluohjelma ei anna ymmärtää, että täällä tuhlattaisiin aikaa |
No viimein saatiin tunnit jaettua, eläköön! Kyselimme siis,
että voimmeko mennä seuraamaan tunteja tai aloittaa suunnittelun. Reksit
kertoivat, että kaikki oppilaat ja opettajat eivät ole vielä ilmoittautuneena
edes, "we are not taking it seriously yet", rehtorit kertoivat
hymyillen. He keräsivät Nyagokianin oppilaat pihalle tervehtimään heitä.
Oppilaat seisoivat puolikaaressa ja vastasivat tunnollisesti tervehdyksiin. Rehtorit
penäsivät heiltä hieman syyttävään sävyyn, että "are you happy" ja
oppilaat vastasivat nöyränä "yes". Kun kaikki opettajat ja rehtorit
oltiin saatu esiteltyä saimme Tallan kanssa esittäytyä. Itselleni tyypilliseen
tapaan pidin hyvin huonon puheen, jossa sanoin melko moneen otteeseen
"please, take advantage of us" . Kun rehtori kysyi ymmärsivätkö
oppilaat mitä olin sanonut, vastasin etten edes minä ymmärtänyt mitä olin
sanonut. Oppilaat nauroivat. Tuli hyvä mieli. Lapsia ja nuoria, niissä se
tulevaisuus on ihan joka puolella maailmaa, erityisesti täällä. Emme malta
odottaa, että pääsemme tutustumaan oppilaisiin kunnolla ja kuulemaan mitä he
ajattelevat ja toivovat elämältä. Kävin esittäytymässä nopeasti Nyagokianin
uskonnonopettajan kanssa tulevalle ryhmälleni täällä, ensimmäisen vuoden
opiskelijoita. Siellä nekin pennut istuivat univormut päällä keskenään. Kysyin,
että eikö heillä ole mitään ohjelmaa. Uskonnonopettaja vastasi, että nyt vaan
rentoudutaan ja odotellaan, että kaikki oppilaat ja opettajat saadaan mestoille.
Maassa maan tavalla tietenkin, mutta pieni tehokkuusajattelu voisi joskus olla
paikallaan. Toisaalta emme tiedä kuinka kovaa täällä sitten tehdään töitä kun
niiden aika viimein koittaa. Opettajat kaikista kepeistään ja kylteistään
huolimatta välittävät lapsista ja nuorista aidosti ja oikeasti. Joashkin
selitti, ettei hän oikeasti halua ketään lyödä, mutta "we africans need to
be pushed" . Emme me ehkä Tallan kanssa nyt aivan allekirjoita tällaista ulkoista
motivointia, mutta näemme ihan selvästi, etteivät keppejä heiluta pahat ja
sadistiset ihmiset. Nyamauron rehtori reissaa ympäri paikkakuntaa etsimässä
sponsoreita, jotka voisivat rakentaa kouluun lisäsiiven sähkökaapille, jotta
koulussa voisi olla valot ja sähkö mikäli he joskus saavat tietokoneita.
Käytimme pitkän pätkän myös siihen, että ihastelimme uusi vessarakennuksia
joihin reksi oli saanut rahoituksen teeplantaaseilta. Nyasion yhteydessä toimii
alakoulu ja kun kerroimme, että meillä on muutamia värikynäpakkauksia ja
teroittimia heille, ei CHARLES ARASA meinannut saada naamaansa neutraaliksi enää ollenkaan. Nyagokianin väelle emme vielä edes uskaltaneet mainita,
että Suomesta käsin on kyselty, että voisiko tänne lähettää jotain - kyniä,
karttoja, vihkoja. Kaikissa kouluissa opettajat pitävät meidän tärkeimpänä
tehtävänämme sitä että olemme esimerkkinä. Rohkaisemme tyttöjä ja poikia opiskelemaan
ja kehittämään itseään. Toistaiseksi kaikki nuoret vain nauravat kun puhumme
heille, mutta eiköhän tästä päästä tekemisen meininkiin ja ihmisenä kasvamiseen
kiinni!
Nyasion alakoululaisia |
Nukkumaan siis kello kymmeneltä ja ylös venailemaan heti
kuudelta. Rauhaa! Alma ja Talla
Kyllä kuvannollisesti piiskan aikaa kovaakin välillä :) Ihana taas lukea, naama hymyssä ja päätä pudistellen. Paras on pituus - ei lopu heti kesken :)
VastaaPoistaTäällä lapset valittavat, kun ei ole vieläkään kalapuikkoja, vaan taas Lindströmin pihvejä.
VastaaPoistaKaikki on suhteellista. Tai suhteetonta, riippuu katsantokannasta kai.
Muista Miimis nauru! Tai kylhä sä muistat. Terveisin,Maman
Hei ilmoitelkaa täällä jos voi lähettää jotain ! :) mielellään lähettäis suoraan sinne jotain esim koulutarvikkeita jos tarvitsee
VastaaPoista